Izabeladluzyk

Izabela Dłużyk & Mila Nowacka

Biuro Dźwięku Katowice przedstawia – Biuroᵀⱽ – pakiet inscenizowanych koncertów zarejestrowanych w tymczasowym, eksperymentalnym studiu telewizyjnym w Katowicach. Dokumentuje on ważne zjawiska na polskiej scenie eksperymentalnej w dobie pandemii COVID-19. Poniższy koncert zerejstrowano 27 wrześńia 2020 roku.

Kawa czy herbata?
ID: herbata
MN: kawa

Program czy improwizacja?
ID: program
MN: 50/50

Skąd jesteś?
ID: Gdańsk
MN: Warszawa

Jakie aktywności zaliczasz do obszarów swojej twórczości?
ID:  Nagrywanie przyrody, dźwiękowe „portretowanie” różnych obszarów przyrodniczych, opowieści o nagraniach i dźwiękach.
MN: opowiadanie, pisanie, rysowanie, granie na instrumencie, wymyślanie, ruszanie się, rozmawianie, przeplatanie kanałów wideo, komponowanie, projektowanie, ustawianie scenografii, ustawianie parametrów w komputerze, skanowanie, przetwarzanie obrazu, edytowanie obrazu, montowanie filmów, animowanie obiektów w programie komputerowym, modelowanie obiektów w programie komputerowym, modelowanie obiektów w glinie.

Od kiedy tworzysz?
ID: 2015
MN: 1988

Opisz w jednym zadaniu swoje metody pracy
ID: Nagrywam dźwięki albo zostawiając sprzęt na statywie bez nadzoru w upatrzonym miejscu, tak by nie płoszyć zwierząt swoją obecnością, albo trzymając mikrofon w ręce podczas spaceru po okolicy i reagując stosownie do tego, co dzieje się w danym momencie.
MN: Podchodzę do każdego projektu indywidualnie z uważnością i skupieniem. Najlepiej pracuje mi się, gdy pozwalam sobie wyobrazić pewne zjawiska. Wówczas zamykam oczy i patrzę, następnie robię szkice lub podejścia, w zależności w jakiej technice pracuję. W trudnych chwilach posiłkuję się iching, tarotem, biblią, przypowieściami o bogach, płynącą wodą lub obserwacją natury i ludzi.

Jak powstał materiał prezentowany w Biuroᵀⱽ?
ID: Materiał powstał podczas wypraw w różne, bliższe lub dalsze, zakątki Polski, z których najbardziej charakterystyczne to Puszcza Białowieska, bagna biebrzańskie i Park Narodowy Ujście Warty. Zawarłam w nim najciekawsze lub najbardziej nastrojowe momenty, jakie udało mi się wtedy uchwycić.
MN: Jakiś czas przed spotkaniem w Katowicach otrzymałam cyfrowe pliki z utworami Izy Dłużyk. Słuchając ich przychodziły mi na myśl bardzo proste i naturalne obrazy, jak płynąca woda, czy chropowata kora. Utwory Izy sprawiały, że czułam atmosferę miejsca daleko od miasta. Wybrałam więc stworzenie kompozycji za pomocą sprzężenia zwrotnego w starych urządzeniach av, gdyż obraz powstały w wyniku tego zjawiska przy użyciu konkretnych urządzeń sprawia, że czuję się jak nad wodą mimo, że jestem w ciemnym pomieszczeniu w centrum metropolii. W domu słuchając utworów stworzyłam ramową kompozycję obrazu. Wiedziałam, że będzie możliwość stworzenia scenografii, zaaranżowania studia przed nagraniem w Katowicach, więc pozostawiłam sobie przestrzeń na zmianę po poznaniu Izy oraz po zbudowaniu przestrzeni. W Biurze po zapoznaniu się z ludźmi przystąpiliśmy do prób i nagrywania. Mieliśmy dwie sesje. Podczas pierwszej rozpoznałam o co w tym wszystkim chodzi, jak rozkłada się światło, jak widać mnie i Izę w kadrach, w których miejscach widać ile obrazu i jak ja się w tym środowisku rozeznaję i czuję. Zadowolona byłam z drugiej sesji. Wtedy też wszyscy uznaliśmy, że jesteśmy zadowoleni. To było świetne doświadczenie, dość intensywne i gęste.

Co miało największy wpływ na wybór kierunku Twojej ścieżki artystycznej?
ID: Kasety z głosami zwierząt otrzymane w dzieciństwie.
MN: działania i rozmowy z siostrą

Kolaboracje czy praca indywidualna? Dlaczego?
ID: Nagrania tworzę indywidualnie i samodzielnie w miarę potrzeby przygotowuję ich prezentacje na żywo, chyba że ktoś zaproponuje mi współpracę. Mimo wszystko nagrywanie przyrody jest dziedziną specyficzną i stosunkowo mało popularną, a to samo z siebie w pewien sposób ogranicza pole do ewentualnej kolaboracji z innymi osobami.
MN: i to i to. Kolaboracja ponieważ wytwarza się wówczas coś szczególnie interesującego, powstałego w wyniku integracji i konsolidacji dwóch odrębnych światów o jednym mniej więcej określonym czymś. Praca indywidualna natomiast to dialog z sobą samym, równie szczególnie interesujące wytwory powstają w skutek intensywnej pracy indywidualnej. Myślę, że obydwa sposoby pracy są nieodzowną częścią życia i generalnie nie mam preferencji, która jest dla mnie lepsza, są zupełnie inne i wzajemnie się uzupełniają.

Twoje najważniejsze wydawnictwa / projekty:
ID: Najważniejsze wydawnictwa to australijskie Listening Earth, polskie Soliton i słowackie Lom. Główny projekt: publikacja nagrań z amazońskiego lasu deszczowego (końcowa faza realizacji).
MN: WIDT VHS 2015 Pointless Geometry, WIDT CD/DVD 2016 Zoharum New Experimental Art, TEYAS 2018 Bocian Records, Mentos Gulgendo 2020 Endless Happiness, Slip Records

Stan umysłu w jaki chciałabyś/chciałbyś wprowadzić odbiorcę?
ID: Zachwyt nad pięknem, przywołanie dobrych skojarzeń i wspomnień, zaciekawienie, refleksja nad tajemnicą życia.
MN: spokój, niepokój, ukojenie, ciekawość, radość

Twój wymarzony koncert?
ID: Każda forma dzielenia się kontaktem z przyrodą i docierania do innych poprzez jej dźwięki jest dokładnie tym, na czym mi zależy. Mam świadomość, że to często przejawia się bardzo subtelnie i niepozornie, ale właśnie taka jest specyfika tego typu pracy, dlatego nie tworzę zbyt dalekosiężnych wizji, jak dany koncert powinien wyglądać, żebym czuła się usatysfakcjonowana.
MN: w kościele, bazylice lub katedrze

Plany? Co dalej?

ID: Obecnie pracuję nad stworzeniem 4-częściowego cyklu nagrań polskiej przyrody „Cztery pory roku” – to długofalowe i rozbudowane przedsięwzięcie.
MN: Chciałabym wystawić swoje rysunki w galerii, wydać książkę-album WIDT, stworzyć film TEYAS z wykorzystaniem zdalnego sterowania obrazem, wydać nowy materiał Mentos Gulgendo. 

Pięć #tagów
ID: Przyroda, dźwięki, wiosenne, nagrania, wiosna
MN: widt, feedback, mixer, sztuka, instalacja

Pozdrowienia / podziękowania

ID: Dziękuję wszystkim, którzy kiedykolwiek i w jakikolwiek sposób pomogli mi w realizacji moich nagrań i związanych z nimi przedsięwzięć. Wszystkim, którzy tych dźwięków będą słuchać, życzę, żeby odnaleźli w nich nowe źródło inspiracji.
MN: Chciałabym podziękować mojej siostrze Antoninie oraz mojemu synowi Franciszkowi za codzienną inspirację.

Artyści Biuro:
Botanica
DMKHV – Szymon Szewczyk
Mila Nowacka
Izabela Dłużyk
Paweł Kreis
Ksawery Kirklewski
Bouchons d’Oreilles  Łukasz Kacperczyk, Mateusz Wysocki
Radiation 30376  Artur Oleś, Karolina Oleś
Mgla7 – Milan Ciszewski
Aleksandra Słyż
Maks Posio
MTV: Modulartelevision

Scenariusz i reżyseria:
Piotr Ceglarek
Jan Dybała Jr.
Operator:
Mariusz Rychłowski
Dokumentacja fotograficzna:
Michał Jędrzejowski
Montaż i postprodukcja:
Piotr Ceglarek
Jan Dybała Jr.
Kierownictwo produkcji:
Zuzanna Waltoś
Realizacja planu:
Piotr Ceglarek
Jan Dybała Jr.
Zuzanna Waltoś
Mateusz (Matik) Sornat
Paweł Kopaczewski
Oprawa graficzna:
Anna Kopaczewska
Montaż dźwięku i mastering:
Piotr Figiel (Piotr Figiel Mastering)
Scenografia i oświetlenie:
Piotr Ceglarek
Jan Dybała Jr.
Współpraca scenograficzna:
Krzysztof Głowacz
Jerzy Guryn
Adrian Bula
Karol Czajka

 

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury
w ramach Programu Kultura w sieci

 

Organizator:
Katowice Miasto Ogrodów / Katowice Miasto Muzyki Unesco